Projekt

Cargotec - Kalmar

Kalmar var i behov av att digitalisera sina kvalitetssäkringsprocesser för att effektivisera sin verksamhet. Tillsammans byggde vi en app som digitaliserade processen, och avsevärt underlättade arbetsprocessen. 

  • Mobil utveckling
Mobile development

Om företaget

Kalmar, ett specifikt affärsområde under varumärket Cargotec, är branschens föregångare inom terminalautomation och energieffektiv containerhantering, med en av fyra containerrörelser globalt som hanteras av en Kalmar lösning.

Kalmar erbjuder branschformande, miljöeffektiv lasthanteringsutrustning, automatiserade terminallösningar, mjukvara och supporttjänster.

Genom sin omfattande produktportfölj, globala servicenätverk och förmåga att sömlöst integrera olika terminalprocesser, förbättrar Kalmar effektiviteten i varje rörelse.

Utmaningar

Kalmars produkter inkluderar gaffeltruckar, terminaltraktorer, kajkranar, gårdskranar, ASC, skyttel- och gränslastare, reachstackers och utrustning för tomcontainerhantering

Dessutom tillhandahåller Kalmar underhållskontrakt, teknisk support, reservdelar, utbildning och kranuppgraderingar. Låt oss då berätta att allt detta gjordes på ett gammaldags sätt - med penna och papper. Det blir då tydligt att denna massiva infrastruktur behövde ta ett steg in i den digitaliserade världen för att fullt ut nå sin potential och bli den bästa den kunde vara.

Till exempel minskade begränsningen till penna och papper avsevärt antalet maskiner de kunde hyra, vilket minskade Kalmars potentiella vinst. Det var där ZenDev kom in i bilden.

Lösning

För att öka vinsten, snabba upp och förenkla processen för Kalmar skapade vi på ZenDev en mobilapp som digitaliserade och automatiserade processer markant. Som ett resultat ökade applikationen effektiviteten med 100%.

Kalmar och deras partners kan nu avsluta en affär eller lämna över utrustning med bara ett klick. Vi skapade Kalmar PDT - the Perfect Delivery Tool i appen.

Tekniker och säljare använder den för att hantera driftsättningsprocessen. Idrifttagningsverktyget innehåller hjälp och vägledning för tekniker att inspektera och montera maskinen korrekt.

Den består även av en besiktningschecklista PRI - Product Receipt Inspection med rapporteringsfunktion för eventuella avvikelser. Det finns också en checklista för överlämning för att utföra en perfekt produktöverlämning till kunden och signering av acceptanscertifikatet.

Appen finns på 17 språk och stöder digital skyltning och lastöverlämning på alla dessa språk.

Resultat

  • Ökad effektivitet (100%)

Appen gjorde det möjligt för kunden att avsevärt öka svarsfrekvensen för sitt område och minska kostnaderna för deras förleverans. ZenDev arbetade hårt för att hålla deadline trots vissa förseningar från kundens sida. De var snabba med att svara och genomföra förändringar i projektets omfattning.

sanel bojcic

Sanel Bojcic

Chef på Kalmar

  • 2
  • 3

Översikt

Resultat

  • Ökad effektivitet (100%)

Teknologier

  • HTML5
  • CSS3
  • Elastic